سولار و یو پی اس

سولار یو پی اس مطالبی برای یو پی اس

سولار و یو پی اس

سولار یو پی اس مطالبی برای یو پی اس

انواع دوربین مداربسته ویژگی و کاربرد آنها

آشنایی با انواع مختلف دوربین های مدار بسته به ما کمک می کند تا دوربین متناسب با نیاز خود را بهتر انتخاب کنیم. در این مقاله سعی داریم انواع دوربین های مدار بسته ، ویژگی ها و کاربردهای آنها را بدون توجه به مارک آنها بررسی کنیم. برای مقایسه آسان تر و انتخاب بهتر ، دوربین مدار بسته را بر اساس چندین مورد تقسیم می کنیم.

فناوری دوربین مدار بسته (شبکه یا آنالوگ)
بدنه دوربین مداربسته
وضوح تصویر و کیفیت دوربین
لنز دوربین مداربسته
پ 1. انواع دوربین های مدار بسته براساس فناوری آن
دوربین های مدار بسته با توجه به نحوه ارسال اطلاعات تصویر به دستگاه ضبط به دو گروه تقسیم می شوند:

دوربین مداربسته آنالوگ: در این نوع دوربین ها اطلاعات به صورت سیگنال های آنالوگ ارسال می شود.
دوربین مدار بسته شبکه: این نوع دوربین اطلاعات را به صورت دیجیتالی و تحت پروتکل های شبکه ارسال می کند.
دوربین مداربسته آنالوگ
در این نوع دوربین ها ، تفاوت در ارسال اطلاعات نیز باعث تفاوت در بستر انتقال داده شده است. ضبط کننده در سیستم دوربین مدار بسته یک DVR آنالوگ است و برای اتصال دوربین به دستگاه از کابل کواکسیال استفاده می شود. سهولت نصب و قیمت پایین دو عاملی است که دوربین های آنالوگ را در موقعیت خوبی قرار می دهد. با این وجود کیفیت پایین و قابلیت های محدود باعث کاهش تعداد مشتریان این نوع دوربین ها شده است. ظهور دوربین های HD آنالوگ توانست این خلا را پر کند و توجه مشتریان را دوباره جلب کند. در واقع دوربین آنالوگ HD نسل جدیدی از دوربین های مدار بسته آنالوگ است که با تغییرات ایجاد شده در مدل ها توانسته تصاویر بسیار با کیفیتی ارائه دهد. انواع مختلفی از فناوری HD در دوربین از مارک های مختلف (AHD ، HDTVI ، HDCVI و HDSDI) در دوربین وجود دارد.
دوربین مدار بسته تحت شبکه
در دوربین های IP یا زیر شبکه ، دستگاه اطلاعات و تصاویر NVR را ذخیره می کند. برای اتصال دستگاه به دوربین از کابل شبکه استفاده می شود. کیفیت بالای تصویر ، قابلیت های هوشمندانه و پردازش تصویر این نوع دوربین ها موقعیت خوبی را برای سیستم های مداربسته تحت شبکه ایجاد کرده است. با وجود قیمت بالا و استفاده در موارد خاص و حرفه ای ، برخی از مشتریان خریداران واقعی این گروه از دوربین ها هستند.

2. انواع دوربین های مدار بسته بر اساس بدنه دوربین
دوربین مداربسته گنبدی
دلیل نامگذاری دوربین های مدار بسته ظاهر آنهاست. در انگلیسی ، Dome به معنی گنبد است. این نوع دوربین بیشتر برای نصب در فضای داخلی توصیه می شود. به دلیل ساختار دوربین دام ، در زیر سقف نصب شده است. کاربرد این دوربین را می توان در خانه ها ، دفاتر ، فروشگاه ها ، داخل قطار مترو و .. مواد بدنه دوربین دام اغلب پلاستیکی و در بعضی موارد فلزی است.
انواع دوربین های مداربسته دام
دوربین های مداربسته دام بر اساس نصب به دو دسته تقسیم می شوند. دوربین مداربسته دام براساس کابل کشی با کابل شبکه و دوربین مداربسته دام براساس کابل کشی با کابل کواکسیال. البته از نظر شکل ظاهری ، دوربین های برجک در انواع مختلف دوربین های مدار بسته دامی نیز گنجانده شده اند.
دوربین مداربسته گلوله ای
دوربین های پیچ و مهره ای که معمولاً ظاهری استوانه ای یا مستطیلی دارند ، بیشتر برای نصب در فضای باز توصیه می شوند. دوربین پیچ را می توان بر روی دیوار یا زیر سقف نصب کرد. به دلیل نصب در محیط های بیرونی و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و باران ، مقاومت بدنی بیشتری دارد. بدنه دوربین پیچ و مهره اغلب از فلز ساخته شده است. بسته به انواع مختلف دوربین های پیچ و مهره ، مقاومت آنها در برابر رطوبت و گرد و غبار متفاوت خواهد بود. وجود پایه در این نوع دوربین ها نقطه ضعفی در برابر سرقت است که بهتر است برای جلوگیری از ارتفاع و دور از دسترس نصب شود.
  دوربین مدار بسته جعبه ای یا جعبه ای صنعتی
دوربین های باکس یا دوربین مداربسته دوربین هایی هستند که معمولاً به شکل مستطیل هستند. استفاده از آنها همانطور که از نام آن پیداست بیشتر در موارد صنعتی است. لنز این دوربین ها جداگانه به آن متصل می شود.
دوربین مداربسته سپیدام ، PTZ
دوربین های مداربسته ، Speeddam یا PTZ همه نام هایی برای نوعی دوربین مداربسته است که قابلیت چرخش دارد. به دلیل چرخش بودن ، نصب این نوع دوربین ها برای فضاهای بزرگ و بزرگ توصیه می شود. کنترل حرکت دوربین از راه دور توسط اپراتور امکان پذیر است. در بعضی از مدل ها می توان این کنترل حرکت ، بزرگنمایی و فوکوس دوربین را طوری برنامه ریزی کرد که بتواند بدون حضور یا دخالت اپراتور ، کار خود را انجام دهد.
منبع: cctvset.net

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.